Tillämpning och Konsumentskydd

De här köpvillkoren är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med AB Bepps, organisationsnummer 556229-2127, nedan kallat ”Bepps”. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) för samtliga köp på bepps.se.

 

Priser och Avgifter

Priserna som anges är alltid inklusive moms.

Vi reserverar oss för slutförsäljning samt för eventuella tryck- och skrivfel. Vid prisjusteringar på lagd beställning informeras du alltid om detta och har då din fulla rätt att ändra eller annullera din beställning.

Särskilda avgifter tillkommer för fakturaupplägg, frakt av tunga och skrymmande produter samt vid ej hämtade paket.

 

Köp

Bepps varor beställs på bepps.se ller via vår kundtjänst.

Avtal om köp upprättas då din beställning har bekräftats av Bepps via e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Genom beställningen accepterar du dessa Villkor.

Om felaktigheter i pris, lagerstatus, leveranstid eller andra omständigheter skulle infinna sig, så förbehåller sig Bepps rätten att ändra detta i efterhand. Vid dessa tillfällen kontaktar vi dig och informerar om detta. Du har då din fulla rätt att antingen ändra eller annullera din beställning.

Om en vara utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är Bepps inte skyldig att tillhandahålla varan, men vi kan föreslå en alternativ vara.

All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet.

Bepps ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år).

Bepps förbehåller sig rätten att neka en order.

bepps.se kan avtal endast ingås med kunder med leveransadress i Sverige.

Vid upptäckt av eventuella falska beställningar eller andra bedrägeriförsök kommer ärendet att polisanmälas.

 

Motordrivna produkter

Vid beställning av en motordriven produkt kommer Bepps att utföra en leveransservice. Detta innebär att Bepps kommer att bryta förpackningen, montera ihop och starta produkten samt utföra en funktions- och leveranskontroll av varan. Detta är för att du som kund ska känna stor trygghet i att varan uppfyller alla krav man kan ställa på en kvalitetsprodukt. Produkten kommer därefter att nedmonteras samt plomberas av Bepps för att sedan skickas till dig. Vid köp av motordriven produkt accepterar kunden att på egen hand med hjälp av instruktionsbok, säkerhetsföreskrifter, Bepps kundtjänst etc. informera sig om korrekt och säker återmontering, skötsel och handhavande.

 

Frakt och leveranser

Villkoren nedan gäller för leveranser inom Sverige. bepps.se levererar och administrerar enbart order inom Sverige. Kontakta Bepps kundtjänst för leveranser utanför Sverige.

Leveranser sker med DHL. Vi tillämpar enhetsfrakt 69 kr vid ordervärde under 1.000 kr. Vi har fri frakt vid ordervärde över 1.000 kr. Tunga, skrymmande produkter som åkgräsklippare, traktorer och liknande skickas mot faktisk fraktkostnad.

Bepps använder följande fraktalternativ:

Varubrev; för mindre försändelser som kan lämnas i brevlåda.

Paket; varorna skickas till närmaste utlämningsställe. När paketet finns för uthämtning skickas ett SMS till det mobiltelefonnummer som angivits vid beställningen eller en brevavisering. Varan kan därefter hämtas ut när det passar dig, dock senast inom 14 dagar, mer information får du i samband med leveransen till utlämningsstället. Varan kan endast hämtas ut av personen som står som leveransmottagare. Vid uthämtning ska giltig ID handling uppvisas.

Hemleverans; för varor som på grund av sin storlek eller vikt inte går att skicka till utlämningsställe erbjuds hemleverans under dagtid. Med hemleverans avses vanligen leverans till adressens första port eller tomtgräns. Avisering sker per telefon. Transportföretaget lämnar normalt en ungefärlig leveranstidpunkt på cirka 3 till 4 timmar under för- eller eftermiddagen och det kräver att en mottagare kvitterar godset. Vi kan tyvärr inte påverka transportörens tider och kördagar.

 

Leveranstid

Normal leveranstid för lagerförda varor är 2 - 5 arbetsdagar från det att Bepps har bekräftat din beställning via e-post. Om produkten ingår i beställningssortimentet är leveranstiden 6 - 10 arbetsdagar.

I samband med att din order skickas från Bepps lager skickas ett mejl till angiven mejladress. Paketet borde då nå dig inom 2 arbetsdagar. Om du mot förmodan inte har erhållit din leverans inom 2 arbetsdagar ber vi dig att kontakta kundtjänst.

När varan lämnat vårt lager går det inte att ändra leveransadressen. Därför är det extra viktigt att, innan ordern genomförs och godkänns, se till att leveransadressen är helt korrekt.

Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan skall detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den. Vid hemleverans ställer fraktbolaget ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs.

 

Leveransförseningar

Vid leveransförseningar informeras du om möjligt alltid om dessa. Skulle en leveransförsening uppstå har du som kund rätt att utan kostnad häva köpet.

OBS! Detta gäller inte produkter som är beställningsvara, dvs. som produceras eller beställs efter kundens önskemål. I detta fall måste förseningen vara av betydande art.

 

Transportskador

Var noga med att kontrollera försändelsen vid mottagandet. Är emballaget eller produkten transportskadad ber vi dig att genast på plats anmäla detta till fraktbolaget alternativt utlämningsombudet, genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras. Tänk också på att behålla allt emballage och produktens förpackning vid en transportskada.

Samtliga reklamationer av transporter ska gå via DHL, se separat flik. Klicka här

 

Ej hämtade paket/försändelser

Paket som inte har hämtats ut inom fjorton (14) dagar återsänds till Bepps. Om detta sker debiteras du för faktiska kostnader hänförliga till Bepps administration, frakt, returfrakt och hantering. Ej hämtade paket omfattas inte av ångerrätten.

 

Ångerrätt och Returer

Du som konsument har alltid fjorton (14) dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen, medan vi tillämpar trettio (30) dagar.

För ytterligare information, se separat flik. Klicka här.

 

Vid tvist

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

 

Garanti

Konsumenter har normalt 2 års garanti på nya produkter. Honda har förlängd garantitid upp till 5 år, om service utförs enligt servicebok. För batterier gäller normalt 1 års garanti.

Om du behöver utföra reparationer som täcks av garantin på din produkt är du välkommen att lämna den till oss eller till annan auktoriserad serviceverkstad nära dig.

 

Personuppgifter

När du handlar hos oss anger du personuppgifter så som namn, adress, mejladress, telefonnummer och personnummer. Denna information behöver vi för att leverera varan till dig, men även för hantering av garantiärenden. Personnummer krävs vid eventuell kreditupplysning.

Personuppgiftsansvarig är Bepps (556229-2127), Box 89, 275 22 SJÖBO, som behandlar personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen (1998:204). Behandling av uppgifterna kan ske av oss eller av någon av våra samarbetspartners. Syftet med denna behandling är att kunna fullgöra våra åtaganden mot dig som kund och att informera om erbjudanden.

För att kunna upprätthålla en god servicenivå mot dig som kund dokumenterar vi all kundkommunikation som sker via e-post. Du har rätt att på begäran ta del av dessa uppgifter. Om uppgifterna skulle visa sig vara felaktiga, ofullständiga eller på annat sätt irrelevanta åligger det oss att rätta till detta.